Bloggintervju 2 - Mot miljonen!

Vilka döljer sig bakom de största och bästa ekonomibloggarna. Hur tänker de? Hur skriver de blogginlägg? Vilka råd kan de ge om bloggande och ekonomi? Här kan du läsa ännu en intervju med en intressant ekonomibloggare!

Jag följer upp några av mina tidigare blogginlägg om de största och bästa ekonomibloggarna se De 15 bästa ekonomibloggarnaTopp 30 Ekonomibloggar och Google´s Top 101 Ekonomibloggar! med en serie intervjuer med ekonomibloggare, se Intervjuer med ekonomibloggare!

Jag är övertygad om att det är intressant att läsa lite mer om ekonomibloggarna och inte minst personerna bakom bloggarna! Hur tänker de? Hur skriver de blogginlägg? Vilka råd kan de ge om bloggande och ekonomi?

Här kommer intervju nr.2 med bloggaren bakom ekonomibloggen Mot Miljonen!


10 intervjufrågor

Här kommer svaren från ekonomibloggaren Mot miljonen.

1. Först - kan du berätta lite om dig själv?
Jag heter Simon, är 32 år gammal, och jobbar deltid som matematiklärare och resten av tiden och mer därtill som egenföretagare där jag driver olika sajter och utvecklar läromedel i matematik. Framförallt jobbar jag med sajten MatematikVideo.se som erbjuder mattehjälp på nätet  http://www.matematikvideo.se. En annan sajt som jag jobbar med som kan vara värd att nämna så här på ekonomi och aktiebloggar är Aktiekunskap.nu där jag för tillfället håller på att utveckla bra guider om aktiehandel http://aktiekunskap.nu/category/aktiehandel/.

2. När började du blogga och hur kom det sig?
Jag började blogga på Mot Miljonen för lite över två år sedan och sedan dess har jag skrivit cirka 530 inlägg om aktier, passiva inkomster, företagande och en hel del om grundläggande kunskap i fundamental analys. Den absolut första anledningen, för mig personligen, att börja blogga var att jag ville lära mig mer själv om aktier och ekonomi. För mig så fungerar skrivandet som ett sätt att sätta pränt på tankar som flyger runt i skallen och fördjupa min egen kunskap. Det tycker jag också har fungerat väldigt bra under dessa år. Jag har lärt mig mängder om ämnet sedan jag började. Namnet mot miljonen antyder väl egentligen att det bara handlar om att bli rik, snabbt, men så är det väl egentligen inte. Det var mest en slump faktiskt att det blev just det namnet ;-)

3. Hur vill du beskriva din blogg?
Som en blogg som blandar inlägg om privatekonomi och aktier, både väldigt grundläggande men också en del faktainlägg med en del matnyttigt för aktieinvesteraren.

4. Vad är ditt syfte och mål med bloggen?
Syftet just nu är mest att skriva av sig om saker jag tycker är intressant inom aktie och ekonomiområdet. Om jag hade lite mer tid hade jag nog gjort mer aktieanalyser och skrivit mer om företag jag verkligen gillar, både deras affärskoncept och aktien.

5. Hur ser din arbetsprocess ut när du skriver blogginlägg?
Det är väldigt olika. Ibland skriver jag helt planlöst och ibland gör jag en hel del research innan jag skriver. Jag skrev en inläggsserie om DCF metoden, owner earnings och margin och safety och innan jag skrev de 3-4 inläggen så läste jag två böcker och en mängd artiklar men så kan man ju inte alltid göra. Det tar alldeles för lång tid även om det var mycket lärorikt. Ibland är det skönt att bara skriva det som faller en in.

6. Vilka delar av ekonomiområdet tycker du är intressantast och varför?
-

7. Vilket är ditt bästa tips för att bli rik?
En kombination av sparande, investerande och återinvesterande tror jag är det som fungerar allra bäst.

8. Vad skulle du ge för råd till en ny bloggare, som vill starta en ekonomiblogg?
Om man tycker att det är kul, spännande och roligt med både ekonomi och att skriva så är det bara att köra, tycker jag. Så länge det är kul att skriva om ämnet och man lär sig nya saker så är det bara att blogga på. Så det är nog mitt bästa råd. Skriv om saker du själv tycker är intressant!

9. Kan du rekommendera några bloggar eller resurser till bloggare som försöker utveckla sin ekonomiblogg?
Tror att det bästa är att lära sig nya saker hela tiden. Att läsa böcker, andra bloggare och tidningar. Det har gett mig väldigt mycket inspiration.

10. Avslutningsvis - vad har du för framtidsplaner med din blogg?
Målet är just nu framförallt att hålla den vid liv, det har varit ganska mycket annat som tagit tid så uppdateringsfrekvensen har sjunkit. Men jag hoppas att jag snart skall kunna skriva oftare och bättre så det är nog det som är målet. Att skriva ännu bättre blogginlägg som jag är stolt över.

Ett stort tack till ekonomibloggaren Mot miljonen för intressanta svar!

Synpunkter från dig som läsare? Vad tycker du om intervjun? Är det någon särskild åsikt du vill lyfta fram? Kommentera gärna!

Läs även andra bloggares åsikter om .

Rekommenderade gratistjänster

  • Jämför och hitta den bästa räntan till ditt privatlån hos Privatlån24.se!
  • Få en snabb och enkel överblick över din ekonomi genom att klicka här!
  • Jämför elpriser och byt elavtal enkelt och kostnadsfritt genom att klicka här!
  • Få en total och gratis överblick på alla dina pensioner genom att klicka här!
  • Jämför och hitta de billigaste och bästa försäkringarna genom att klicka här!
  • Gör aktie- och fondaffärer utan courtage - klicka här!
  • Jämför alla kort och sänk dina kostnader - klicka här!
  • gratis återbäring på dina inköp online - klicka här!
  • Besök seminariet "Ett rikare liv" - klicka här!
  • Ta del av Classier Hedge, en dynamisk investeringsstrategi - klicka här!
  • Skaffa dig gratis ett kostnadsfritt bokförings- och faktureringsprogram - klicka här!
  • Rabattkoder, deals och REA för dig som vill spara pengar när du handlar på nätet - klicka här!
  • Låt bankerna slåss om ditt lån! Mata in dina uppgifter. Därefter får olika banker bjuda på hur låg ränta de vill erbjuda dig. För privatlån klicka här! För bolån klicka här!
  • Checklista flyttstädning Stockholm här.
  • Jämför blancolån och låna utan säkerhet - Blancolåna.se.
  • Slipp däckböter – gratis guide för vinterdäck datum – Vinterdäckdatum.se.