Bloggintervju 1 - Ekonomisk Trygghet!

Vilka döljer sig bakom de största och bästa ekonomibloggarna. Hur tänker de? Hur skriver de blogginlägg? Vilka råd kan de ge om bloggande och ekonomi? Här kan du läsa en intervju med en intressant ekonomibloggare!

Jag följer upp några av mina tidigare blogginlägg om de största och bästa ekonomibloggarna se De 15 bästa ekonomibloggarnaTopp 30 Ekonomibloggar och Google´s Top 101 Ekonomibloggar! med en serie intervjuer med ekonomibloggare, se Intervjuer med ekonomibloggare!

Jag är övertygad om att det är intressant att läsa lite mer om ekonomibloggarna och inte minst personerna bakom bloggarna! Hur tänker de? Hur skriver de blogginlägg? Vilka råd kan de ge om bloggande och ekonomi?

Här kommer intervju nr.1 med bloggaren bakom ekonomibloggen Ekonomisk Trygghet!


10 intervjufrågor

Här kommer svaren från ekonomibloggaren Ekonomisk Trygghet.

1. Först - kan du berätta lite om dig själv?
Jag är en 27 år ung kille som bor i Hallands Län. Jag jobbar på en livsmedelsbutik och på fritiden brukar jag oftast träna, umgås med hunden, träffa vänner och givetvis läsa om aktier. Som så många andra har jag i yngre ålder varit en riktig slösaktig människa som aldrig hade några pengar kvar efter månadens slut, men på senare år (tror det var när jag blev sambo) tog jag tag i min privatekonomi och upptäckte att det faktiskt var kul att spara pengar.

2. När började du blogga och hur kom det sig?
Jag började blogga i Maj 2009. Innan jag startade min ekonomiblogg så hade jag gjort några halvhjärtade försök till att starta bloggar som handlade om ja... ingenting egentligen! Det kändes helt fel att skriva om mitt senaste klädinköp eller vad jag hade ätit till middag, därför lades dessa bloggar ner ganska omgående.
Den som fick mig att starta min ekonomiblogg var faktiskt bloggkollegan www.4020.se

Mr. 4020 var den som fick upp mina ögon för utdelningsinvestering och efter att ha läst hans blogg i några veckor fick jag ett starkt sug efter att starta en liknande blogg.

3. Hur vill du beskriva din blogg?
Min blogg handar om aktieplaceringar och mitt eget sparande. Från början var bloggen helt inriktad på utdelningsinvesteringar men numera har jag börjat skriva mer och mer om råvarubolag och även andra
placeringar såsom fysiska råvaror och t om vininvesteringar.

4. Vad är ditt syfte och mål med bloggen?
Mitt syfte med bloggen är att:
- Inspirera andra människor till att börja spara/Investera
- Få feedback på mitt eget sparande/handlande
- Träffa andra likansinnande människor via bloggen
- Skriva av mig när det snurrar för mycket idéer i huvudet

5. Hur ser din arbetsprocess ut när du skriver blogginlägg?
Jag är väldigt impulsiv när det gäller mina blogginlägg. Oftast kommer jag på något att skriva när jag är ute och går med hunden/jobbar, därefter går jag helt enkelt hem och skriver ner det som ploppar upp i
skallen.

6. Vilka delar av ekonomiområdet tycker du är intressantast och varför?
För tillfället är det helt klart råvaror. Jag vet inte varför men det kanske beror på att många råvaror bryts från Jordskorpan och det är spännande att se hur priserna utvecklas i förhållandet till utbudet. När utbudet blir mindre måste helt enkelt råvarupriset stiga (om inte råvaran ersätts av annan produkt) och det är väldigt intressant att följa ur ett investerarperspektiv.

7. Vilket är ditt bästa tips för att bli rik?
Mitt bästa tips för att bli rik är att vara envis. Har du bestämt dig för att bli rik så ge aldrig upp den drömmen.

8. Vad skulle du ge för råd till en ny bloggare, som vill starta en ekonomiblogg?
Starta bara bloggen om du verkligen brinner för ekonomi/aktier. Man skall aldrig skriva om man inte känner att det är kul. Sedan kan det vara en bra idè att göra sk länkutbyten med lite mer rutinerade
bloggar så att man får mer läsare till sin blogg.

9. Kan du rekommendera några bloggar eller resurser till bloggare som försöker utveckla sin ekonomiblogg?
- www.google.se bästa informationskällan för allt
- www.redeye.se bra sida om aktier, analyser m.m...
- www.bokus.com att läsa böcker och sen recensera är aldrig fel

10. Avslutningsvis - vad har du för framtidsplaner med din blogg?
Mina framtidsplaner för bloggen är att köra på som vanligt med att skriva inlägg om aktier och min privatekonomi. För tillfället har jag inga planer på att göra några större förändringar på bloggen men man vet aldrig vad som händer i framtiden...

Ett stort tack till ekonomibloggaren Ekonomisk Trygghet för intressanta svar!

Synpunkter från dig som läsare? Vad tycker du om intervjun? Är det någon särskild åsikt du vill lyfta fram? Kommentera gärna!

Läs även andra bloggares åsikter om .

Rekommenderade gratistjänster

  • Jämför och hitta den bästa räntan till ditt privatlån hos Privatlån24.se!
  • Få en snabb och enkel överblick över din ekonomi genom att klicka här!
  • Jämför elpriser och byt elavtal enkelt och kostnadsfritt genom att klicka här!
  • Få en total och gratis överblick på alla dina pensioner genom att klicka här!
  • Jämför och hitta de billigaste och bästa försäkringarna genom att klicka här!
  • Gör aktie- och fondaffärer utan courtage - klicka här!
  • Jämför alla kort och sänk dina kostnader - klicka här!
  • gratis återbäring på dina inköp online - klicka här!
  • Besök seminariet "Ett rikare liv" - klicka här!
  • Ta del av Classier Hedge, en dynamisk investeringsstrategi - klicka här!
  • Skaffa dig gratis ett kostnadsfritt bokförings- och faktureringsprogram - klicka här!
  • Rabattkoder, deals och REA för dig som vill spara pengar när du handlar på nätet - klicka här!
  • Låt bankerna slåss om ditt lån! Mata in dina uppgifter. Därefter får olika banker bjuda på hur låg ränta de vill erbjuda dig. För privatlån klicka här! För bolån klicka här!
  • Checklista flyttstädning Stockholm här.
  • Jämför blancolån och låna utan säkerhet - Blancolåna.se.
  • Slipp däckböter – gratis guide för vinterdäck datum – Vinterdäckdatum.se.